Vi har flest kvinnliga rökare!!!

Trodde du att rökningen var död?

Du kanske blir förvånad över att se prinsessan Madeleine med en partycigg i nypan. Du trodde att rökningen tillhörde 1900-talet, ett genant men snart glömt misstag. Ingenting för trendiga, smarta och fräscha ungdomar 2009. Tyvärr - du hade fel.

Smyfotot av prinsessan på fest visar verkligheten. Att dra i sig nikotin och tjära är helt rätt. Cigaretten äger. Ett "must have" på alla fester. Svenska tjejer börjar röka tidigare än någonsin. Flera år tidigare än i resten av Europa. De vill röka.

I gymnasiet röker åtminstone 40 procent av de 17-åriga tjejerna. De säger: "Jag tror nog att 70 procent i min klass feströker." "Man vill inte sitta kvar enam när alla andra går ut och röker." "Stackars våra föräldrar. De vill se det bästa i oss, vill inte tro att vi röker."

Men hallå, förbjöd vi kanske inte cigaretten på krogen? Gjorde det olagligt att sälja till ungarna? Jovisst. Vi befriade barerna och kaféerna från rök, vi skapade tabu kring rökning hemma, vi slutade blossampå jobbet och vi bannlyste rökning i skolorna.

Låt oss inse faktum: det fungerade inte.

Otrevlig fakta men ändå värd att veta!
Själv skulle jag ALDRIG få för mig att stoppa något så äckligt och giftigt som en sådan pinne i munnen.
Att man medvetet går med på att fögifta sig när man vet hur farligt det är.
Och inte på tal om hur man luktar, vem vill mysa med någon som luktar gammal fimp??
Vet att många inte håller med, men det är min åsikt...

Vi har flest kvinnliga rökare - i världen

  • Nästan var tredje tjej i nian röker. Sedan börjar ännu fler - över 40 procent av 17-åringarna på gymnasiet säger att de röker.
  • En tredjedel av gymnasietjejerna röker varje dag.
  • Under 70-talet minskade tonårs-rökningen kraftigt. Nästan hälften av tjejerna rökte 1971. Tolv år senare - 1983 - rökte 30 procent. Rökningen fortsatte minska - men 2007 var det åter 30 procent av tjejerna i nian som svarade att de rökte.
  • Sverige är första landet i världen där fler kvinnor än män röker. 16 procent av kvinnorna är rökare, 12 procent av männen.

(inklippt från aftonbladet .se)


Kommentarer
Postat av: J u l i a

haha aa jag håller med! :)

2009-02-10 @ 18:49:27
URL: http://byjulia.devote.se
Postat av: Lalan

men guud skulle inte heller tänka mig röka :O jag trodde det va mest män som rökte .....

2009-02-10 @ 19:36:01
URL: http://laaalan.blogg.se/
Postat av: Sebastian

Jag föraktar alla dumma jävlar som röker.

2009-02-11 @ 11:55:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0