Rena grekiskan...

Många skulle nog kalla mig teknisk och lite av en pojkflicka. Mycket på grund av mitt jobb, min klädstil och att mitt största intresse är fotboll. Det är få som har sett mig i kortkort kjol eller klänning. Jag gillar att klä mig bekvämt i mjukisbyxor eller baggyjeans. Sedan jobbar jag på teknikmagasinet och hjälper dom flesta av min kompisar med att koppla in ljudanläggningar med mera, och det med rent nöje för jag tycker det är kul.

Men när det kommer till bilar är jag totalt nollställd. En gång så dunkade det som tusan från höger fram nånstans. Jag trodde genast att det var något fel på motorn och jag såg flera tusen kronor försvinna från mitt konto. Men det ända som behövdes var att skruva åt bultarna till däcket som tydligen satt löst. Och byta olja som man ska göra ibland är ju en hel vetenskap! Jag har ju en sån där smart bil som säger till mig vad som är fel och vad som behövs bytas. Den visade då att oljeinivån var lite låg och tänkte direkt på att fixa det.  Ringer Micke och ber han fixa olja till bilen då han har bättre kontakter än mig och jag får motfrågan - "vilken olja är det du ska ha??"  Hur ska man veta det?? Motorolja väl?? :S  Men tydligen ska man veta vilken sorts olja som ligger i motorn, någon med massa bokstäver och siffror som är rena grekiskan. Kollade tillslut i manualen, och inte fan blir man klokare av den:
Typ: Saab motorolja alt. motorolja som uppfyller en av följande två kvalitetsnivåer.
- API-SJ/CF, SH/CD ellerSL/CF
- ACEA-A3/B3/BB
???? Eeeh va?! Vaddå följande två??? Det är ju massa olika beteckningar???

Bättre jag räcker över detta till Micke så får jag hoppas på att han löser det åt mig.

Så bilar är något jag är helt okunnig på men älskar att köra :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0