Särskrivningar

*SUCK*

Jag fattar, vissa kan inte men det stör mig något ofattbart.
SÄRSKRIVNINGAR

Jag klarar knappt av att läsa en text med särskrivningar utan att störa mig.
Det är nog en skada sedan skolan.
Pluggade trots allt journalistik med skolans tuffate lärare och läste upp till svenska c, så man har väl lärt sig genom åren.

Men bara som en sådan enkel sak som:
Jättebra - det skrivs som ett ord och inte jätte bra
Prövotid - skrivs inte prövo tid
Favoritmärke - inte favorit märke
Strösocker - Vart fan ska du strö sockret??
Målarfärg - Ni fattar??? Inte målar färg. Ska du måla färgen???

Tänk så galet det hade blivit med särskrivningar i restauranger...
Friterad Kyckling Lever serveras med Kul Potatis (även kallade kroketter)
Någon som förstår sig på mig??
Det är viktigt att inte särskriva.

 


Anledningen till detta ämne i bloggen var att jag såg en film nyligen där personen som översatte skrev med särskrivningar. Och i en film kan jag störa mig jättemycket. Det är inte så att jag blir arg och förbannad men that´s me =)  Sedan är man inne och läser andra folks bloggar och upptäcker hur många som särskriver och att fler inte ens kan stava. Men som sagt så är det väl en slags arbetsskada, fast från skolan.


Jag ska inte vara en sån besserwisser, jag skriver säkert också fel ibland, men försöker att inte göra det.

Ibland så kastas bokstäverna runt så det blir fel, men det är bara för att det går för snabbt är jag skriver.

Nu ska jag sluta vara så tråkig...

Ska fixa kvällsmat

Tills dess
Ha det bäst!


Kommentarer
Postat av: Marie

Håller helt med, kan bli VANSINNIG över särskrivningar!!!!! *Morr*

2008-02-13 @ 08:50:19
URL: http://misspurple.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0