Are you speeding?

Har du körkort? Och i så fall, vilken hastighet brukar du ligga på i snitt på motorväg (110)? Jag satt och tänkte på det när jag körde till jobbet idag. Man kör förbi bilar som ligger någonstan vid 80-90 och puttrar. Jag tittar alltid in  dom bilar jag kör förbi. Vet inte varför, men det har blivit någon förbannelse av något slag. Vissa bilar tittar jag in i bara för att se så jag inte kör förbi någon civilsnut eller nått. Men i snitt utav dom som kör saktare på 110-väg så är ålderna på dom bakom ratten mellan 80 och döden. Så då är det mer förståeligt. Dom kör ju så fort dom behärskar! Eller?! Men om jag skulle köra så fort JAG behärskar så skulle mitt körkort ryka =)

Jag tycker faktiskt det är okej, främst på 110-väg, att köra fortare än bestämd hastighet. Jag tycker att om jag behärskar att köra min bil i 140km/h så skulle man kunna få göra det?!  Då gäller det även att man inte kör vårdslöst eller så man vållar någon skada. Utan kan man köra efter reglerna men för fort så är det ok tycker jag. Sedan kan det ju vara en tolkningsfråga från person till person. Vad är vårdslöst? Hur kör man för fort utan att man vållar någon annan en skada eller kommande trafikproblem? Så egentligen är det bra att det finns hastighetsgränser.



Jag har aldrig åkt fast (ÄN!) för fortkörning. Men har en god vän som åkte fast för att han/hon körde i 140 på 110-väg. Tycker egentligen det är onödig tid att lägga för poliserna. Men visst ska trafikreglerna hållas där med. Men det är ju mycket viktigare att dom har koll på hastigheten där det är 30/50/70km/h då det oftast handlar om barn/tätbebyggt område och andra ställen där det verkligen kan ske olyckor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0