Mat är viktigt!

Har börjat läsa lite i en bok jag köpte för ett tag sedan.
En bok av han Fredrik Paulun. Väldigt duktig kille på både matlagning och böker.
Boken heter i vart fall "Blodsockerblues" och handlar om glukemisk index - eller GI som det också kallas.
Väldigt intressant faktiskt.

image115

Det är en kokbok som även innehåller läran om GI. Fick bland annat lära mig om hur maten utvecklas från den senaste istiden som var för ca 10 000 år sedan. Och att en man från stenåldern inte skulle överlevt i nutidens mat. Han skulle bli sjuk och slutligen dö. Eftersom maten har blivit mer och mer kolhydratrik och det tillkommit mer "farligt" fett och alldeles för mycket socker i våran mat, så skulle det bara vara en tidsfråga innan den här mannen från stenåldern skulle få diabetes typ 2 och cancer för att sedan avlida.

Det är rätt hemsk men ändå rätt fantastiskt hur maten utvecklars under åren. Dessvärre har den utvecklats åt fel håll och vi far illa av den. Kommer inte riktigt ihåg vilka siffror det var men det var otroligt ofattbart många, bara i Sverige, som led utav diabetes typ 2.

Så nu har jag kommit fram till det att jag måste sluta äta färdigmat och onyttigt. Det är inte så hemskt att ställa sig och laga en ordentlig middag när man kommer hem?! Och så mycket bättre man kommer må sedan när man får i sig rätt mängd utav fett, proteiner och kolhydrater.

Så från och med idag blir det att laga mat när man kommer hem.
Igår blev jag till exempel hur sugen som helst på stekt makrill! MUMS!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0